PikoškyŠportTech

Autonómne vozidlo na paralympiáde zrazilo nevidiaceho športovca

Počas paralympiády 2021 došlo k nehode, ktorá doteraz nie je vyriešená. Olympijské hry vo všeobecnosti však nie sú len skvelou ukážkou športových výkonov, ale dávajú aj priestor pre zviditeľnenie rôznych firiem, ktoré tu predvádzajú svoje novinky. Jedným z hlavných sponzorov tohtoročnej olympiády v Tokiu je japonská automobilka Toyota, ktorá okrem iných technologických noviniek predviedla aj autonómne vozidlá e-Palette. Tie majú na svedomí prvú nehodu. Ako k nej došlo a kto je za ňu zodpovedný?

Štvrtá úroveň riadenia autonómnych vozidiel 

Toyota dostala možnosť počas celého trvania olympijských hier testovať svoje autonómne vozidlá štvrtej úrovne riadenia. Do prevádzky uviedla až 20 vozidiel e-Palette, nad ktorými dozor vykonával operátor. Ten bol schopný na diaľku prevziať kontrolu nad konkrétnymi vozidlami. 

Pre porovnanie, zatiaľ sa v praxi v Japonsku doteraz testovala len tretia úroveň autonómneho riadenia, ktorá žiaľ v Európe nie je dostupná. Podmienky pre uvedenie do predaja dostal systém Honda Sensing Elite, ktorý je súčasťou modelu Honda Legend. Povolenie k predaju však platí len pre japonský trh, expanzia do Európy sa očakáva v ďalších rokoch. 

Ukážka fungovania systému Honda Sensing Elite: 

Čo znamenajú úrovne riadenia? 

Vývoj autonómnych vozidiel so sebou prináša úrovne podľa ktorých sú autá rozlišované. Úroveň nula označuje vozidlá, ktoré nevyužívajú žiadnych asistentov a všetky úlohy vykonáva vodič. V úrovni jedna sa o šoférovanie stará vodič, ale vozidlo dokáže ovládať niektoré funkcie. Napríklad samo upravuje rýchlosť alebo sa dokáže udržať v jazdných pruhoch. Druhá úroveň umožňuje vozidlu na krátky čas prevziať kontrolu, vodič sa však na auto nemôže spoliehať a musí byť stále v pozore. Úroveň tri, ktorú využíva model Honda Legend dokáže využívať autopilota, ktorý na základe zvolenej trasy vykonáva úlohy miesto vodiča. V tomto prípade vodič nemusí neustále sledovať okolie a zasiahnuť môže len v prípade núdze. Štvrtou úrovňou, ktorú používajú autonómne vozidlá e-Palette sú autá schopné plnej jazdy bez nutnosti zásahu vodiča. Ten by mal nad autami prebrať kontrolu len v prípade krízovej situácie. Úroveň päť, ktorá sa zatiaľ nevyužíva, ale aktívne na nej pracuje hneď niekoľko automobiliek označuje autá, ktorých systém je schopný plne autonómnej jazdy. Tieto vozidlá by tiež mali byť schopné riešiť aj krízové situácie a vodič vo vozidle by nemal byť vôbec potrebný. 

Najnovšie autonómne vozidlá e-Palette od Toyoty, ktoré na paralympiáde spôsobili nehodu: 

Nehoda počas paralympiády 

Počas olympiády fungovali vozidlá Toyota výborne a systém nehlásil žiadne chyby. K prvej nehode však došlo počas súčasnej paralympiády, kedy malo jedno z vozidiel stret so športovcom, ktorý je zrakovo postihnutý. Automobilka Toyota sa vyjadrila, že ku zrážke došlo potom, čo e-Palette prišlo ku križovatke v tvare T a operátor ho na diaľku otočil. Po otočení malo vozidlo v rýchlosti 1 až 2 km/h naraziť do nevidiaceho športovca. Aj napriek tomu, že išlo o veľmi malú rýchlosť, vozidlá e-Palette majú veľkú váhu a tak náraz spôsobil športovcovi drobné zranenia. Následne bol športovec prevezený do nemocnice a po ošetrení bol ešte v ten istý deň prepustený. 

Spoločnosť Toyota ihneď stiahla všetky autonómne vozidlá z obehu a celá situácia sa vyšetruje. Aj napriek tomu, že nedošlo k najhoršiemu sa potvrdilo, že autonómna technológia ešte potrebuje svoj čas, a že sa horšie prispôsobuje ľuďom s rôznymi druhmi postihnutia. 

Daša Uherková

Študovala som management a marketing na UTB v Zlíne. Rada cestujem a spoznávam nové krajiny. Vďaka tomu viem nájsť správne slová a priblížiť tak zaujímavé témy čitateľom.

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Back to top button