BiznisSlovensko a Ázia

Špecifiká Ázijského trhu z pohľadu online marketingu

Ako sa dostať na trhy v krajinách Ázie pomocou online marketingu? Toto je otázka, ktorú si kladie mnoho B2B aj B2C firiem. Ázia je obrovský trh s nekonečným potenciálom, ale jazykové, kultúrne a trhové rozdiely sú často prekážkou pre zahraničné spoločnosti.

Vo Visibility 360 Group máme viacero klientov, ktorých biznis presahuje hranice nie len Slovenska ale aj Európy. A práve online marketing a komunikáciu majú svoje silné špecifiká v ázijskom regióne.

(zdroj obrázku: canva.com)
(zdroj obrázku: canva.com)

V tomto článku si preto zhrnieme najdôležitejšie rozdiely na Ázijských trhoch, na ktoré sa treba z pohľadu online marketingu dôkladne pripraviť. Samozrejme čo trh, to miestne špecifikum. Čína je komplet iná ako Spojené Arabské Emiráty a tie sú zasa odlišné od Indie. Vlastné sociálne siete, iná penetrácia internetu či mobilných telefónov vo všeobecnej populácii. Aj napriek tomu sa dajú hlavné odlišnosti ázijského trhu zhrnúť nasledovne:

Jazyk

Väčšina krajín v tejto oblasti má svoj vlastný jazyk a písmo. Vo veľa krajinách si vystačíte s angličtinou, to ale samozrejme výrazne záleží od vašej cieľovej skupiny. Ak ste v B2C biznise a cielite na všeobecného zákazníka z davu, určite sa bez stránky v miestnom jazyku nezaobídete. V B2B je veľakrát angličtina postačujúca, najmä v biznisovo orientovaných krajinách ako je Singapur či Hong Kong. 

Je dobré mať kvalitného prekladateľa, ktorý sa špecializuje na daný jazyk. Ale vďaka rozmachu AI sa dá web na 95% preložiť aj strojovo, vyskúšajte napríklad nástroj www.deepl.com

Podľa WordAtlas sú v Ázii toto hlavné jazyky, možno pomôže v plánovaní:

Poradie

Jazyk

Odhadovaný počet ľudí v Ázii

1

Chinese

1,000,000,000

2

Hindi

550,000,000

3

English

301,625,412

4

Russian

260,000,000

5

Indonesian

240,000,000

6

Arabic

230,000,000

7

Bangla

230,000,000

8

Japanese

120,000,000

9

Punjabi

100,000,000

10

Punjabi

100,000,000

11

Filipino

90,000,000

12

Korean

80,000,000

13

Vietnamese

80,000,000

14

Telugu

79,000,000

15

Tamil

73,000,000

Správanie sa používateľov

Používatelia v Ázii majú iné správanie na internete ako v Európe a západných krajinách. Je to treba brať do úvahy už pri príprave digitálnej stratégie či plánovaní online reklám. V čom sú ázijské trhy odlišné od tých západných? V Ázii majú výrazný podiel na používaní internetu práve mobilné pripojenie a zariadenia. Mnoho ľudí v Ázii používa internet iba cez mobilné zariadenia, pretože sú pre nich cenovo dostupnejšie ako osobné počítače. Navyše, existuje v Ázii množstvo miestnych mobilných aplikácií, ktoré sú špecifické pre dané regióny a kultúry.

Tak isto tu má silné postavenie množstvo miestnych sociálnych sietí, ktoré sú obľúbené medzi miestnymi používateľmi. Napríklad v Číne má dominantné postavenie WeChat, ktorý je kombináciou sociálnej siete a platobnej brány. V Indii zase populárne sú siete ako WhatsApp a Facebook, no tiež miestne alternatívy ako napríklad ShareChat.

Čo sa týka online nakupovania, v Ázii je rovnako bežné ako v Európe a Severnej Amerike, no existuje tu väčší dôraz na využívanie miestnych platform. V niektorých krajinách Ázie, ako napríklad v Číne, majú miestni predajcovia väčší podiel na trhu ako medzinárodné e-shopy.

Online hry sú v Ázii veľmi populárne a sú často prispôsobené na miestnu kultúru a jazyk a prepojené s miestnymi sociálnymi sieťami. Ázijci sa jednoducho veľmi radi hrajú, viď svetový fenomén Pokémon Go,. 

Kultúra a tradície majú veľký vplyv na to, ako sa používatelia internetu v Ázii správajú. Napríklad v Japonsku je spoločensky nevhodné telefonovať na verejných priestranstvách, ako sú vlaky a autobusy. V mnohých ázijských krajinách je tiež časté, že rodičia sú veľmi prísni v kontrole používania internetu ich detmi.

Sociálne siete (zdroj obrázku: canva.com)
(zdroj obrázku: canva.com)

Sociálne siete

V mnohých krajinách Ázie sa ako sociálne siete a komunikačné platformy používajú mainstreamové služby ako je Facebook či Instagram, ale veľmi bežnými sú WeChat, LINE, KakaoTalk, Snow či Viber. Tu je rebríček miestnych sociálnych sietí a komunikačných nástrojov podľa popularity:

 

Vietnam

Indonesia

Malaysia

Thailand

1

Facebook

Whatsapp

Whatsapp

Facebook

2

Messenger

Line

Facebook

Messenger

3

Snow

Instagram

Wechat

Line

4

Instagram

Facebook

Instagram

Instagram

5

Line

Messenger

Messenger

Snow

6

Wechat

Snapchat

Snow

Wechat

7

Snapchat

Wechat

Snapchat

Snapchat

8

Whatsapp

Snow

Line

Whatsapp

 

 

Korea

Japan

Taiwan

Hong Kong

1

Snow

Snow

Line

Snow

2

Instagram

Line

Snow

Whatsapp

3

Kakaotalk

Instagram

Messenger

Wechat

4

Messenger

Facebook

Facebook

Messenger

5

Facebook

Messenger

Instagram

Facebook

6

Line

Snapchat

Wechat

Instagram

7

Wechat

Wechat

Whatsapp

Snapchat

8

Snapchat

Whatsapp

Snapchat

Line

9

Whatsapp

     
 
(zdroj obrázku: canva.com)
(zdroj obrázku: canva.com)

Mobilné aplikácie

Ako už píšem v článku vyššie, mobilné zariadenia sú v mnohých ázijských krajinách populárnejšie ako stolové počítače či notebook. Dôvody sú rôzne, v rozvinutých krajinách ako je Čína alebo Japonsko je to rýchlosť technologického pokroku a neustále IT inovácie, v tých rozvojových krajinách ako napríklad India je to hlavne lepšia cenová dostupnosť. 

V každom prípade, tu je niekoľko príkladov najviac používaných mobilných appiek v regióne. Niektoré sú už vyššie spomínané sociálne siete, iné majú e-commerce využitie:

  1. WeChat – dominujúca mobilná aplikácia v Číne, ktorá kombinuje funkcie sociálnej siete, správy a platobnej brány.
  2. WhatsApp – populárna mobilná aplikácia na posielanie správ v mnohých ázijských krajinách, vrátane Indie a Južnej Ázie.
  3. LINE – veľmi populárna mobilná aplikácia v Japonsku, Thajsku a niektorých iných ázijských krajinách, ktorá kombinuje funkcie správ, hlasových hovorov a videohovorov.
  4. TikTok – populárna sociálna sieť na zdieľanie krátkych videí, ktorá získala veľkú popularitu v Ázii, najmä v Číne, Indii a juhovýchodnej Ázii.
  5. Grab – populárna mobilná aplikácia pre objednávanie služieb taxíkov a rozvozu jedál v juhovýchodnej Ázii.
  6. Paytm – populárna mobilná platobná aplikácia v Indii.
  7. KakaoTalk – veľmi populárna mobilná aplikácia v Južnej Kórei, ktorá kombinuje funkcie správ, hlasových a videohovorov, a aj nákupovania.
  8. Baidu Map – dominantná mobilná mapa v Číne, ktorá poskytuje navigačné funkcie, vyhľadávanie a odporúčania.
  9. Go-Jek – populárna aplikácia v juhovýchodnej Ázii pre objednávanie taxíkov, rozvoz jedál, doručovanie a mnoho ďalších služieb.
  10. Zalo – veľmi populárna mobilná aplikácia pre správy v Vietname, ktorá kombinuje funkcie správ, videohovorov a nákupovania.

B2B platformy

Ázia je domovom e-commerce velikánov ako je Alibaba či Aliexpress a celkovo B2B orientované online nákupné trhoviská sa v tomto regióne využívajú viac ako u nás. Tu je niekoľko vybraných:

  1. Alibaba.com – dominantná B2B online platforma v Číne a najväčšia B2B platforma na svete. Ponúka širokú škálu produktov a služieb od dodávateľov z celého sveta.
  2. JD.com – veľká čínska B2B platforma s celkovým obratom v stovkách miliárd dolárov. Je to viac ako len trhovisko, poskytuje aj logistické služby a zdroje financovania pre malé a stredné podniky.
  3. Rakuten Ichiba – jedna z najväčších B2B online platforiem v Japonsku s tisíckami predajcov a množstvom produktov a služieb.
  4. TradeIndia – populárna B2B platforma v Indii, ktorá umožňuje obchodovanie medzi malými a strednými podnikmi a množstvom veľkých dodávateľov.
  5. Global Sources – veľké B2B trhovisko z Hongkongu, ktoré sa špecializuje na medzinárodný obchod s produktmi z Číny a Ázie.
  6. EC21 – veľká B2B platforma so sídlom v Južnej Kórei, ktorá ponúka množstvo produktov a služieb od dodávateľov z celého sveta.
  7. Asia Manufacturer – Taiwanská B2B platforma, ktorá sa zameriava na medzinárodný obchod s produktmi vyrábanými v Ázii.
  8. Bizbilla – B2B platforma v Južnej Ázii, ktorá ponúka množstvo produktov a služieb pre malé a stredné podniky.
  9. GlobalMarket – veľká čínska B2B platforma, ktorá ponúka množstvo produktov a služieb od dodávateľov z celého sveta.
  10. EC Plaza – populárne B2B trhovisko z Južnej Kórei, ktoré ponúka množstvo produktov a služieb pre malé a stredné podniky.
(zdroj obrázku: canva.com)
(zdroj obrázku: canva.com)

—-

Ázia predstavuje pre slovenské firmy obrovský biznisový potenciál. Na druhú stranu čo trh to miestne špecifikum z pohľadu jazyka, vierovyznania, kúpyschopnosti či internetových zručností a preto nie je vôbec jednoduché podnikať či online komunikovať pre firmu zo Slovenska bez lokálnych ľudí dôkladnejšej analýzy daných trhov.

Juraj Sasko

Partner Visibility a zakladateľ Visibility 360 Group

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button