Technologické trendy Ázie, ktoré sú u nás zatiaľ len hudbou budúcnosti
Mnohé ázijské krajiny investujú do výskumu a vývoja veľa zdrojov, ktoré sa im vracajú v technológiách, ktorými výrazne predbiehajú svet. Aké sú najväčšie technologické trendy a čím dokázala Ázia opäť šokovať?
Sociálne siete s bohatými funkciami
Skúste sa na chvíľu zamyslieť na čo všetko využívate sociálne siete. Pridávate fotky, sledujete priateľov, známe osobnosti alebo značky, ktoré máte radi. Čo by sa však so sociálnymi sieťami dalo robiť ďalej? V Číne nemajú klasické sociálne siete ako zvyšok sveta a pre tradičný facebook, instagram alebo youtube majú svoje ekvivalenty, ktoré toho však dokážu omnoho viac. Snáď úplne najznámejšou aplikáciou je WeChat, ktorú v Číne využívajú milióny ľudí. Okrem klasických spomínaných funkcií sociálnych sietí môžu jej užívatelia využívať elektronický obchod a prostredníctvom aplikácie priamo platiť. Taktiež je možná napríklad rezervácia reštaurácií a následne zaplatenie účtu, zavolanie taxíku alebo uloženie peňazí do digitálnej peňaženky. Viete si predstaviť, že by vám viaceré aplikácie v telefóne nahradila jedna? V Číne takéto možnosti dávno majú.
Nové trendy v nakupovaní
Technologické trendy nám priniesli viacero nových možností nákupov, ktoré zlepšili predovšetkým nakupovanie cez internet. Úplne stačí ak máte v telefóne uloženú kartu, dostatok peňazí a nakupovať môžete jednoducho klikaním na položky. Aké novinky sa dajú v tejto oblasti ešte vymyslieť?
Spoločnosť Yihaodian, ktorú založil Yu Gang vám umožní nakupovať potraviny po ceste do práce. Ako to funguje? Obrázky stoviek potravín sú rozvešané po stenách v metre. Stačí ak človek naskenuje QR kód danej potraviny a tá sa mu automaticky pridá do košíku. Celý nákup následne spoločnosť odošle zákazníkovi domov.
V Ázii sa však nesústredia len na zlepšovanie online nákupov, ale neustále sa snažia zlepšovať aj klasické nákupy v kamenných obchodoch. Spolčonosti JD.com a Bingobox preto plne automatizujú svoje obchody, aby tak zákazníci mohli nakupovať bez pokladníka. Hlavným cieľom automatizácie je urýchliť nákupný proces a konkurovať tak online obchodníkom.
Novým trendom nie v nakupovaní, ale v samotnom platení je možnosť uhradenia nákupu prostredníctvom skenovania tváre. S technológiou zatiaľ prišla spoločnosť Tencent a Alibaba Group, ktoré majú svoje kiosky umiestnené vo viacerých obchodoch v Číne. Práve v tejto krajine nie je skenovanie tvárí žiadnou novinkou a ľudia túto možnosť šetrenia času privítali. Miesto hľadania peňaženky alebo telefónu sa jednoducho stačí pozrieť do kamery a platba je uhradená.
Pokroky vo vývoji umelej inteligencie
Predpoveď, že nás jedného dňa roboti nahradia sa pomaly stáva skutočnosť. Viacero podnikov v Ázii pracuje na vývoji umelej inteligencie, ktorej hlavnými schopnosťami je rozpoznávanie ľudskej reči, spracovanie vizuálnych údajov a vydávanie odporúčaní na rôzne produkty a služby.
Reportáž o skúšobnej jazde spoločností Grab s NuTonomy spracoval portál Bloomberg a pozrieť si ju môžete tu:
Systém umelej inteligencie skúšajú mnohé popredné spoločnosti ako Samsung, Grab, Nissan, Tesla alebo Google aplikovať aj do autonómnych vozidiel. V Singapure už sa takéto automobily dokonca testovali, pričom na ich vývoji spolupracovala spoločnosť Grab s NuTonomy. Výsledky nielen týchto spoločností sú veľmi sľubné a tak je len otázkou času, kedy budú reálne pre zákazníkov dostupné a plne využívané na cestách.