Cestovanie

Aký je rozdiel medzi kórejskou a japonskou populárnou hudbou?

Hudbu milujú ľudia po celom svete a tak vznikajú rôzne zaujímavé štýly. Obľúbenou je najmä populárna hudba, ktorá je po celom svete úplne iná. Pozrime sa spolu na veľké výrazné rozdiely najmä v japonskej a kórejskej populárnej hudbe. V Čom spočívajú najväčšie rozdiely?

Kórejský a Japonský pop 

Takzvaný K-pop je hudobným žánrom Juhokórejskej republiky, ktorý je charakteristický širokou škálou audiovizuálnych prvkov. Aj keď Južná Kórea zahŕňa všetky žánre populárnej hudby, výraz K-pop sa využíva na opis modernej formy juhokórejskej pop music, ktorá zahŕňa aj dance-pop, elektronickú hudbu, popovú baladu, rock, metal, hip-hop a R&B. 

Japonská populárna hudba je označovaná skratkou J-pop. Touto skratkou sú tiež označovaní mnohí japonský interpreti. Najskôr pomenovávala len interpretov, ktorí hrali takzvaným západným štýlom, ale dnes už toto označenie pokrýva aj rôzne iné žánre. Japonská populárna hudba je najväčším hudobným priemyslom na svete hneď po Spojených štátoch. 

Hlavné rozdiely

Rozdiely medzi K-pop a J-pop sú v niektorých prípadoch naozaj veľké. Často sa líšia v žánroch, vplyve, marketingu, štýle a celkovej prezentácii. Sami o sebe sú tieto žánre veľmi úspešné a najmä neuveriteľne fascinujúce. Aké sú dva najvýraznejšie rozdiely? 

Vizualizácia

Častokrát je samotná vizualizácia dôležitejšia ako hudba, ktorú interpreti alebo hudobnú skupiny prezentujú. Práve vo vizualizácií a celkovej prezentácií sú medzi K-pop a J-pop najväčšie rozdiely. 

V Japonsku vládne najmä sexi roztomilosť, ktorá vychádza zo štýlu Kawai. Ten sa v Japonsku stále teší veľkej obľube. Interpreti svojim fanúšikom ponúkajú veľké rozmanité kreácie populárnej hudby, ktorej koncept je síce odlišný, ale spoločným prvkom stále zostáva roztomilosť. Medzi najznámejších interpretov patrí napríklad speváčka Kyary Pamyu Pamyu, ktorú mnohí označujú za japonskú Lady Gaga, dievčenská skupina AKB48 alebo metalové popové trio Babymetal. 

Kórejskú populárnu hudbu viac ovplyvnil západný štýl a média, ktorými sa inšpirovalo veľké množstvo umelcov. Známymi interpretmi sú napríklad EXO, BigBang alebo 2NE1, ktorí svoj imidž vybudovali štýlom ulice, na tvrdom a otvorenejšom sexepíle, ktorý jednoznačne predáva. Dôraz na sexualitu a čerpanie zo západného sveta, ktoré mnohí považujú za akési vykrádanie, sú dôvodmi prečo niektorí odborníci tento štýl odmietajú alebo kritizujú. 

Vplyv a marketing

J-Pop je od K-Popu odlišný najmä tým, že sa sústredí väčšinou len na miestny trh. Od svojho vzniku sa tento žáner moc neposunul za hranice Japonska a aj napriek tomu, že je tento hudobne žáner veľmi rozmanitý, vo väčšine prípadov nesleduje ani nespolupracuje s hudbou na západe. V Japonsku žije v súčasnosti približne 130 miliónov obyvateľov čo je dvakrát viac ako v Južnej Kórei. Japonský interpreti sa teda viac sústredia na domáci trh, ktorý im poskytuje dostatočné zisky a nemusia sa tak sústrediť na externé publikum z iných krajín. Učenie sa nového jazyka, zahraničné turné a dostatočný marketing by bol zbytočne príliš nákladný, keď bohatá fanúšikovská základňa sa dá vybudovať aj v Japonsku. V Japonsku sú ešte stále hitom číslo jedna CD-čká a tak mnoho umelcov vôbec na streamovacích službách nenájdete. Samozrejme, niektorým umelcom sa podarilo preraziť si cestu aj mimo Japonska, každopádne to však nebolo ich cieľom. 

K-pop je považovaný za bratranca západnej popovej scény, ktorý zaznamenáva medzinárodný rast. Známe mená ako Jay Park alebo G-Dragon pomohli žánru K-pop byť dostupnejší pre západné publikum. Existuje veľa kórejských talentových agentúr, ktoré sú agresívne v marketingovej taktike a v zaobchádzaní so svojimi umelcami. Všade sa skrýva zisk a manažéri sú ochotný využiť akékoľvek možnosti k jeho dosiahnutiu. Mnohí kórejský umelci majú podpísané medzinárodné distribučné dohody a tak je ich hudba dostupná v rôznych streamovacích službách po celom svete. Pamätáte si ešte na hit Gangnam Style z roku 2012 od PSY? Ten tiež vznikol v Kórei. K-pop sa teší naozaj veľkej obľube a jeho popularita najmä za hranicami stále rastie. 

Daša Uherková

Študovala som management a marketing na UTB v Zlíne. Rada cestujem a spoznávam nové krajiny. Vďaka tomu viem nájsť správne slová a priblížiť tak zaujímavé témy čitateľom.

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button