BiznisTech

Čína miluje Teslu. Elektromobily pomáhajú nielen trhu, ale aj planéte

Aj keď Tesla sídli v Kalifornii, zdá sa, že práve Čína je miestom, kde nachádza svojich najväčších priaznivcov. V roku 2019 spoločnosť zaznamenala nárast predaja v tomto štáte o 161% oproti predchádzajúcemu roku. To predstavuje až 40 000 nových registrovaných automobilov.

Úspešnosť spoločnosti Tesla v Číne však neprišla bez pomoci. Vláda krajiny urobila všetko pre to, aby Tesla prekvitala, od oslobodenia od dane z predaja až po miliardy dolárov na financovanie výstavby svojej šanghajskej továrne.

Od obchodnej vojny k šanghajskej továrni

Od roku 2015 je Čína najväčším svetovým lídrom na trhu s elektromobilmi. Spoločnosť Tesla tu zaznamenala trojnásobný predaj už v roku 2016, a tak bolo zrejmé, že si autá tejto značky našli priaznivcov aj v čínskej spoločnosti. Avšak obchodná vojna s USA bola hlavnou prekážkou predaja. Keďže sa za dovážané automobily platili vysoké dane, model S z Ameriky za 80 000 dolárov sa predával v Číne za zhruba 140 000 dolárov. Jediným spôsobom, ako predať autá čínskym spotrebiteľom vo väčšom rozsahu, bolo spustenie výroby v Číne.

Náklady na výrobu však neboli lacné. Vládna politika prinútila zahraničné automobilky spolupracovať s partnerom spoločného podniku v Číne a zdieľať polovičný zisk. V roku 2018 však krajina začala tieto obmedzenia odvolávať. Elon Musk to rýchlo využil a podpísal dohodu o výstavbe stopercentnej továrne v Šanghaji. Vďaka financovaniu z čínskych bánk vo výške 1,6 miliardy dolárov a rekordne rýchlemu schváleniu vládou postavil Musk tretiu Gigafactory spoločnosti Tesla. Do augusta 2019 už závod staval vozidlá.

Továreň v súčasnosti vyrába 3 000 áut týždenne, čo je okolo 150 000 ročne. Do konca roku 2021, keď je továreň plne funkčná, plánuje Musk chrliť 500 000 až elektromobilov.

Obnova priemyslu a výhody pre vodičov nie je bez risku

Prečo teda dostala Tesla také srdečné privítanie v Číne? Okrem potenciálu návratnosti investícií, ktoré krajina vložila do tejto spoločnosti, by sa zároveň mohli naplniť potreby automobilového trhu. Navyše zatvorenie tovární pre COVID-19 malo katastrofálne účinky na predaj áut v roku 2020. Automobilové odvetvie sa však neustále zotavuje, hlavne vďaka predajom elektromobilov, pričom Tesla predstavuje neuveriteľných 30%. 

Týždenne je vyrobených 3 000 áut (zdroj obrázku: flickr/ Dave R)
Týždenne je vyrobených 3 000 áut (zdroj obrázku: flickr/ Dave R)

Okrem toho je tu aj environmentálny aspekt. Čína s obrovským množstvom obyvateľov a niektorými z najviac znečistených miest sveta robí všetko pre to, aby uprednostnila elektromobily. Pre čínskych spotrebiteľov je registrácia elektromobilov lacnejšia a sú podstatne pohodlnejšie. Vodiči elektromobilov môžu navyše na cesty vyraziť kedykoľvek, zatiaľ čo ostatní sú podľa nariadení povinní chodiť každý druhý deň.

Na druhej strane však krajina urobila riskantný krok. Čína investovala roky a miliardy do vlastnej výroby elektromobilov. Teraz sa ale zameriavajú na zahraničnú spoločnosť, ktorou je práve Tesla. Tá môže poskytnúť Číne obrovské výhody aj v globálnom meradle, alebo úplne zničiť čínsky automobilový sektor. Musk aj Čína tak trochu hazardujú a ako tento vzťah nakoniec dopadne, ukáže až čas.

Veronika Hubinská

Mám 23 rokov, študujem žurnalistiku a okrem ázijskej kultúry sa zaujímam aj o ekológiu či zdravý životný štýl. Rada cestujem, počúvam dobrú hudbu, venujem sa literatúre a písaniu.

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Back to top button