KultúraAktuálnePikošky

Neuveriteľný úspech KUNG FU PANDY v Ázii a Číne

U rčite ste videli aspoň jeden z troch filmov o kung fu dobrodružstvách Po Pinga, obrovskej potácajucej sa pandy, ktorý sa napriek všetkým predsudkom stal legendárnym Dračím bojovníkom. Táto animovaná séria je zasadená do prostredia starovekej Číny obývanej zvieratami s ľudskými vlastnosťami a od svojho vzniku si získala srdcia mnohých, nielen detských fanúšikov po celom svete.

Tvorcom je DreamWorks Animation, americká firma produkujúca animované filmy, ktorá bola založená v roku 1994. Prvá KUNG FU PANDA s premiérou v roku 2008 sa stala v poradí jej 16. celovečerným filmom. Na úspech tohto filmu (celosvetové tržby 631 744 560 miliónov dolárov) nadviazali dve filmové pokračovania a niekoľko televíznych špeciálov, kníh a počítačových hier.

Práve pozitívne prijatie tejto série u ázijského publika je v tomto úspešnom príbehu asi najpozoruhodnejšie. Hollywoodsky film o čínskom národnom symbole – pande, ktorý majstrovsky ovláda kung fu, mohol predsa dopadnúť v Ázii aj ako nepodarená paródia. Čo všetko stálo za úspechom série v Ázii, a to najmä v Číne?  Poďme na to pekne od začiatku.

Prvý film sa nerodil vôbec ľahko. Pracovalo na ňom 391 umelcov a jeho dokončenie trvalo štyri a pol roka. Hlavnou prioritou tvorcov bolo zachytiť a zobraziť jedinečnosť ázijskej kultúry, v ktorej sa odohráva príbeh milej, obéznej pandy milujúcej čínske knedlíčky. Je známe to, ako sa animátori motivovali tým, že po každej dokončenej scéne filmu obdržali koláčik šťastia s osobným prekvapením vo vnútri. 

Kungfu panda mala vo svete obrovský úspech
Kungfu panda mala vo svete obrovský úspech (Zdroj obrázka: Amber Strocel )

Aby akčné scény boli vo filme realisticky vyobrazené, jednotlivé tvorcovské tímy sa zúčastnili kurzov ázijských bojových umení, zároveň sa podujali na štúdium čínskej architektúry. Čínska kultúra tak priamo ovplyvnila veľa filmových dizajnov, ktoré ste si mohli všimnúť. Napríklad čínsky kalendár na podlahe Nefritového paláca zobrazuje päť živlov – drevo, oheň, zem, kov a vodu.

Filmový tvorcovia si taktiež zobrali inšpiráciu zo známych čínskych filmov. Naháňačka po strechách budov v prvom filme odkazuje na beh po tenkých lanách vo filme Tiger a drak (2000) a interiér Nefritového paláca zase pripomína interiér Kráľovského paláca vo filme Hrdina (2002).

Kung fu panda získala úspech u čínskych divákov kvôli pochopeniu lokálnej kultúry
Kung fu panda získala úspech u čínskych divákov kvôli pochopeniu lokálnej kultúry (reprofoto: 20th Century Studios)

Tieto všetky aspekty ovplyvnili mimoriadnu popularitu série o KUNG FU PANDE na ázijskom svetadieli. Svedčí o tom fakt, že čínske tržby KUNG FU PANDY 3 (premiéra v roku 2016) dosiahli počas otváracieho víkendu sumu 57 miliónov dolárov, čo je o 16 miliónov dolárov viac ako tržby z amerických kín. 

Hollywood rýchlo pochopil potenciál rýchlo rozvíjajúceho sa čínského filmového trhu a práve úspech a popularita KUNG FU PANDY otvorili nové dvere k intenzívnejšej spolupráci s čínskymi filmovými spoločnosťami. Film KUNG FU PANDA 3  sa v tomto ohľade stal prelomovým. Jednalo sa o vôbec prvú americko-čínsku koprodukciu animovaného filmu. 

V Číne bola vyrobená asi jedna tretina filmu. Výnimočnosť tejto spolupráce sa odzrkadlila v tom, že tak mandarínska ako aj anglická verzia sú v podstate originálnymi verziami, ktoré sú plne animované, čo znamená, že pery animovanej pandy a jej kamarátov sú synchronizované s ich hlasmi. Už len dodáme, že obidve verzie mali spoločne premiéru v amerických aj čínskych kinách.  

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button