BiznisPikošky

Čo stojí za úspechom Jacka Ma?

Jack Ma je považovaný za skvelého podnikateľa a patrí medzi najbohatších ľudí Číny. Je spoluzakladateľom Alibaba Group, Alibaba.com a Tabao. Život mu priniesol veľa prekážok, ale on sa s nimi dokázal popasovať. Aký je teda kľúč k jeho úspešnému biznisu?

Neustále sa učil a nikdy sa nevzdával

Typickým je pre neho výrok: „Nikdy sa nevzdávajte. Dnešok je ťažký, zajtrajšok bude ešte horší, ale potom vyjde slnko.“ Jack Ma vlastným menom Ma Yun začal pracovať popri škole ako dieťa. Zadarmo vozil turistov na bicykli a robil sprievodcu. Snažil sa zdokonaliť vo svojej angličtine, pretože znalosť jazyka považoval za veľmi dôležitú. V škole mu to nešlo tak ako si predstavoval. Desaťkrát sa hlásil na Harvard a vždy bol odmietnutý. Neprijali ho ani na niektoré lepšie univerzity v Číne a tak študoval na Hangzhou Teachers University. Vyštudoval učiteľstvo a neskôr na tejto škole sám učil. Odmietli ho v 30 zamestnaniach a dokonca ho nevybrali ani ako obsluhu do KFC, kde prijali 23 ľudí z 24. Jack Ma veril jednej veci, ktorú niekoľkokrát zopakoval: „Veľmi dôležitá vec, ktorú by ste mali mať je trpezlivosť.“ A on veru trpezlivý bol.

Jack Ma (zdroj obrázku: flickr/UNclimatechange)
Jack Ma (zdroj obrázku: flickr/UNclimatechange)

Podnikateľský nápad

Každý kto chce vôbec začať podnikať musí mať najskôr dobrý nápad, ktorý chce realizovať. Jack Ma najskôr navštívil Austráliu a neskôr Ameriku. Kamaráti mu ukázali čo je to internet a on bol z neho nadšený. Prvé slovo, ktoré ho napadlo hľadať bolo pivo. Prekvapilo ho, aké informácie našiel a mrzelo ho, že o Číne bola na internete minimálna zmienka. Písal sa rok 1995 a Jack Ma objavil svoju príležitosť. Začal vytvárať weby pre čínske spoločnosti s názvom chinapages.com. Predstavil internet v Číne doma na návšteve svojim priateľom a jeho stránka sa po troch hodinách načítala do polovice.

Dobré rozhodnutia

V roku 1999 spolu so svojimi študentmi začal vytvárať koncept Alibaby. Do svojho bytu pozval 18 z nich a 2 hodiny im vysvetľoval svoju víziu. Podarilo sa mu získať 60 000 dolárov, s ktorými začali plniť svoje predstavy. Vytvorili koncept internetového obchodu, kde mohli predajcovia predávať svoj tovar a ďalej ho sprostredkovať. Jeho pôvodná vízia bola po štyroch rokoch podnik predať, ale nakoniec sa rozhodol inak. V roku 2003 vymyslel čínsku verziu eBay, ktorá mala obrovský úspech. Americká spoločnosť eBay chcela spoločnosť odkúpiť. Jack Ma sa rozhodol ich ponuku odmietnuť a investíciu ponúkol zakladateľovi Yahoo za 1 miliardu dolárov. Dnes má Alibaba viac ako 79 miliónov členov a tovar sprostredkúva do viac ako 240 krajín. Alibaba Group má deväť dcérskych spoločností a hodnotu niekoľkých miliárd dolárov.

Vedenie spoločnosti

Jack Ma sa vyjadril, že nechce byť dobrý šéf. Chce byť šéfom, ktorý vzbudzuje rešpekt. Na svojej kariérovej ceste spravil viacero chýb, ale vždy ho dokázali zoceliť. K svojim zamestnancom pristupoval v prvom rade ľudsky. Za svoj kľúč k úspechu považuje to, že vedel porozumieť ľuďom. Spotrebiteľov považuje za najdôležitejší faktor riadenia podniku, pretože oni sú tí, čo vytvárajú zisk a vedú spoločnosť k fungovaniu. Po nich prichádzajú na rad zamestnanci, ktorí tvrdo pracujú na úspechu. Častokrát sa podieľajú na rozhodovacích úlohách a zverená im je veľká zodpovednosť. Akcionári sú až posledným článkom, pretože sa neustále menia a v prvom rade myslia na svoje dobro.

Jack Ma na konferenci South Africa Investment 2018 (zdroj obrázku: flickr/GovernmentZA)
Jack Ma na konferenci South Africa Investment 2018 (zdroj obrázku: flickr/GovernmentZA)

Dobročinnosť 

Aj keď človek zarába milióny dolárov, nikdy by nemal zabudnúť odkiaľ prišiel. To isté si uvedomuje aj Jack Ma, ktorý sa v posledných rokoch začal venovať najmä dobročinnosti. Venuje sa najmä ochrane životného prostredia a zlepšovaniu kvality ovzdušia a riek. Je členom projektu Nature Conservancy, kde sa venuje otázkam ako zlepšiť životné prostredie v Číne. Označovaný je aj ako “Hrdina filantropie Ázie” za svoju pomoc zameranú na podporu znevýhodneným komunitám v Číne, Afrike, Austrálii a na Blízkom východe. 

Na záver pridáme tvrdenie samotného Jacka. Ten ako dôvod svojho úspechu uvádza tri veci. Nemal plán, nemal technológie a už vôbec nemal peniaze. Každý dolár používal opatrne a z rozvahou a práve preto sa mu podľa neho podarilo uspieť. Aktuálne sa stiahol z vedenia firmy a vymenoval svojho nástupcu. Na svojom dôchodku sa chce venovať najmä pedagogickej práci, environmentálnym témam a filantropii.

Daša Uherková

Študovala som management a marketing na UTB v Zlíne. Rada cestujem a spoznávam nové krajiny. Vďaka tomu viem nájsť správne slová a priblížiť tak zaujímavé témy čitateľom.

Related Articles

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button